Dwie kobiety siedzące przy biurku, zastanawiające się nad biznesem niszowym, chcące otworzyć własny

Niszowy biznes. Jak znaleźć niszę rynkową i otworzyć swój biznes? To musisz wiedzieć!

Biznes i praca / Warto wiedzieć

Każde przedsiębiorstwo jakie istnieje, działa na rynku, który można z klei jakoś zdefiniować. Nie tylko pod względem branży, ale też specyfiki czy grupy docelowej. Bez względu na to, jakiego rodzaju biznes chcesz otworzyć, to musisz trafić ze swoim produktem w odpowiednie miejsce i czas. To jest właśnie nisza rynkowa, o której piszemy w naszym artykule.

Czym więc jest nisza rynkowa? A czym biznes niszowy? Jak taką niszę znaleźć i otworzy w niej biznes? I co jeszcze warto o tym wszystkim wiedzieć? Odpowiedzi na wszystkie te i bardzo podobne pytania znajdują się poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

Czym jest nisza rynkowa i biznes niszowy?

Najprościej rzecz ujmując, nisza rynkowa to pewien mały fragment większego rynku. Ta część rynki jest bardzo słabo zagospodarowana i skupia niewielką liczbę odbiorców. Nisza rynkowa ma jedną centralną zaletę. Chodzi o małą konkurencję. To pociąga zaś za sobą niskie koszty na promocję. Lepsza jest również rentowność biznesu niszowego. Klient ma bowiem bardzo sprecyzowane potrzeby, które przedsiębiorca może zaspokoić. Czym z kolei jest biznes niszowy? To biznes, który powstał właśnie w takiej niszy. Nie ma on zbyt dużej konkurencji ani grupy odbiorców.

Kobieta analizująca na tablecie nisze rynkową, chcąca otworzyć własny biznes niszowy
Źródło: Pexels

Jakie są zalety niszy rynkowej?

Często znalezienie odpowiedniej niszy rynkowej decyduje o tym, czy wymyślony przez nas biznes się powiedzie. Warto więc z tego powodu wykorzystywać to zjawisko. Jakie jeszcze inne możliwości daje przedsiębiorcom nisza rynkowa?

  • Dzięki niej możemy uniknąć bezpośredniej walki z naszą silniejszą konkurencją. Taką, która nie oferuje żadnych niszowych usług ani produktów.
  • Cały nasz wysiłek możemy skoncentrować na konkretnych obszarach działania. Tak samo jest z często ograniczonymi zasobami.
  • Nisza rynkowa daje nam również możliwość przewagi konkurencyjnej. A wszystko to przy jednoczesnym wykorzystaniu raczej ograniczonych zasobów finansowych.
  • Możemy również korzystać i rozwijać fachowe umiejętności nasze i naszych współpracowników.

Co jeszcze oferuje nam nisza rynkowa?

  • Nie musimy posiadać wielkiego kapitału na start biznesu, jak to jest przy dużych biznesach.
  • Szybko rozwijamy własny interes, i promujemy produkty czy usługi.
  • Jak już wspomnieliśmy, mamy znacznie mniejszą konkurencję, a jeśli już jest, to możemy z nią łatwo walczyć.
  • Jeśli nasz biznes jest pierwszy na takim rynku to możemy szybko go zdominować i właściwe przejąć go całego. Nie dając przy tym szans przyszłej konkurencji.
  • Jest też duża szansa na to, że nasza firma stanie się rozpoznawalna. To może znacząco zmniejszyć koszty promocji i marketingu.
  • Nisza rynkowa równa się również większej rentowności biznesu.

Jak znaleźć niszę rynkową?

  1. Pierwszym sposobem jest wyodrębnienie niszy rynkowej. Chodzi tutaj o rozpoznanie grupy, której potrzeby nie są zaspokajane. Wyodrębnienie takiej niszy odbywa się na bazie zasięgu terytorialnego, grupy klientów, asortymentu oraz innowacji. Jeśli więc widzimy, że jest grupa osób niepełnosprawnych, która nie ma dostępu do publicznego basenu, a grupa jest spora, to może warto taki basen w województwie stworzyć?
  2. Drugi sposób to uzupełnienie niszy rynkowej. Aby zrealizować ten sposób można uzupełnić już istniejący produkt o jakąś darmową informację, albo poszerzyć do o dodatkową usługę. Tak samo można uzupełnić już funkcjonujące produkty o takie cechy, które są przydatne z punktu widzenia grupy docelowej.
Mężczyzna przeglądający biznesową gazetę, chcący otworzyć własny biznes niszowy
Źródło: Pexels
  1. Trzecim i ostatnim sposobem na znalezienie niszy rynkowej jest wykreowanie nowego rynku. Wydaje się proste jednak w praktyce wcale do łatwych nie należy. Co sprzyja takim działaniom? Niewątpliwie są to zmiany preferencji grupy odbiorców. Tak samo zaliczają się do tego różnego rodzaju zmiany w prawie. Takim najbardziej spektakularnym przykładem może być Henry Ford, który swego czasu stworzył rynek samochodów. Było to w dwudziestym wieku. Dzisiaj też tego rodzaju nisze rynkowe z pewnością istnieją.

One thought on “Niszowy biznes. Jak znaleźć niszę rynkową i otworzyć swój biznes? To musisz wiedzieć!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close